BIOGRAPHY

 

For chronology (in Swedish), see below.

 

Foreword from the catalogue of the exhibition “Remember us to Life” in 1985 at Judah L Magnes Museum, Berkely, USA:

 

Foreword           

  Liberated in Bergen-Belsen on the 14th of

April, 1945, by the United States British Army,

Lenke Rothman, then sixteen, was taken to

Sweden for medical treatment. Her story

from birth in Hungary to Auschwitz to

Swedish art school to honored artist of her

adopted country could alone be the theme

of this 40th Anniversary exhibit. But rather

than utilizing a narrative structure, Lenke

Rothman’s work is unique in that it seeks to

help us share the artist’s inner experience,

the emotions, the personal symbols, the

relationship to Jewishness and the Jewish

people, and the constant quest for the

reaffirmation of life and humanity.

The Judah Magnes Museum is grateful to

Lenke Rothman for choosing this setting

filled with the symbols and history of the

Jewish experience as the essential environ-

ment for the expression of her feelings.

We are grateful to all those who have

helped make the exhibit possible and to the

museums throughout the United States

which are participating in the tour of the

show.

Without the vision and devotion of

Curator Alice Perlman, none of this would

be possible. From her very first contact with

the art and artist, Dr. Perlman’s enthusiasm

and effort brought this exhibit to reality.

The Museum has had a number of major

exhibits on the Holocaust experience over

the past two decades. Each has given us

understanding and insight, but few have

given us such hope for redemption.

July 31, 1985 Seymour Prorner                 

Director

Judah L. Magnes Museum

 

The object "Remember us to Life", naming the exhibition - photo of page in catalogue

 

 

 

 

 

Lenke Rothman, Inskrifter.

Minnen av Förintelsen och andra bilder.

 

Lenke Rothman föddes i Ungern 1929 och kom till Sverige sexton år gammal 1945, efter ett år i tre olika koncentra­tionsläger. Hon hade 1944 förts till Auschwitz tillsammans med sin mor och sju småsyskon. Av en familj på tio personer överlevde endast hon och den ett år yngre brodern.

I Lenke Rothmans omfattande konstnärliga skapande under femtio år finns endast ett fåtal verk som uttryckligen anknyter till Förintelsen. Spår – - Ett Minnesmärke från 1995 är ett sådant verk och det återinvigs nu i sin nya hemvist på Historiska Museet. I samband med detta visas ett urval av Lenke Rothmans verk som på olika sätt berör minnen och tid.

Själv ryggar hon tillbaka inför att betraktas som en uttolkare av Förintelsen. Hon anser att det inte finns något språk att beskriva det skedda på. Att undersöka gränserna för bildens meddelandemöjligheter, är hur hon själv ser på sitt skapande. Betraktaren kan dock se hur hon på olika sätt bearbetar de namnlösa erfarenheter hon har av utsatthet, förlust, smärta, saknad och sårbarhet. Trots de svåra frågor hon brottas med, ger hon också uttryck för hopp och finner till och med utrymme för humor i sina av en alltid närvarande humanism präglade verk.

 

- Skapandet ärför mig ett svar på Förintelsen. Livet är den största gåvan vi har. Frågan som upptar mig är hur livet ska räddas och bevaras från den ständigt pågående förgörelsen.

 

I utställningskatalogen publiceras även Lenke Rothmans text Stygn för första gången. Stygn kan beskrivas som inre monolog, samhällskritik, prosapoem och tankebok.

 

 

“Lenke Rothman” – med hennes egna ord, skrivet november 2006:

Född i Kiskunfélegyháza i Ungern 28 mars 1929. Familj? Liten ‑ fram till 1944 var vi en familj med åtta barn och föräldrar, det var före nazismens härjningar. Yrke? Konstnär och författare, men en bok tar mig ca 10 år att skriva, så det har ännu bara blivit fyra utgivna: Quality of Life, Regn, OK OK NO NEW YORK, Stygn. Gör just nu: Är i värsta fasen efter en flyttning. Letar och letar hela dagarna. Tänker och tänker, varför gjorde jag det här… Förhoppningsvis för mig uppdämningen tillbaka till att börja jobba. Läser just nu? Läser alltid flera böcker samtidigt. Vissa böcker läser jag om och om igen, som Peggy Guggenheims biografi »Ich habe alles erlebt«, Andy Warhols »From A to B and back again«, Henry Michaux, Chassidiska berättelser samlade av Martin Buber, en gåva från vännen Nelly Sachs för längesedan. Ferdinando Camon »Samtal med Primo Levi«, Pierre Cabanne »Dialog med Duchamp«. Och så alla böcker om hur man ska leva. Musik? Samma som med böcker. Jag lyssnar på favoriter om och om igen, t.ex. på kantorn från Irland, Carl Nelkin. Han sjunger gamla chassidiska/judiska sånger och gamla irländska på samma CD, härligt! Skall även nämna John Lennon, Bob Dylan, Springsteen. Han ingick f.ö. i sviten Idoler som jag visade på Moderna Museet där den har fått stanna kvar bland samlingarna. Människor som inspirerat dig? Alla människor som låter mig känna att .jag blivit sedd av dem betyder speciellt mycket. Inspirerat direkt i det skapande arbetet har bl.a. Printmaking Workshops Bob Blackburn i New York gjort, liksom Joseph Cornell och Henry Michaux. Men jag är alltid rädd om dem som betyder mycket, att namnge dem. Jag vill ha dem utan ord som bärande kraft och tillit inom mig.

 

 

Årtal i Lenke Rothmans liv (såsom nedtecknade av henne själv):

 

1929

Lenke Rothman föds i Kiskunfélegyháza, Ungern, den 28 mars, som äldst av åtta syskon

 

1941

12 år gammal börjar hon som lärling i moderns frisersalong, tycker om att teckna frisyrer.

 

1944-45

Andra världskrigets katastrof drabbar familjen. Modern och barnen deporteras till Auschwitz, fadern till Österrike. Endast Lenke och den äldste av hennes bröder överlever. Svårt medtagen befrias hon i april 1945 i koncentrationslägret Bergen-Belsen och anländer till Sverige med en Röda kors-transport den 4 juli. Brodern Alexander befrias i koncentrationslägret Buchenwald och kommer 1947 till Sverige efter vård i Schweiz.

 

1945-51

Dessa år vistas Lenke upprepade gånger på sjukhus med svår tuberkulos och får bl a två gånger lära sig gå på nytt efter årslånga behandlingar i gipsvagga. Hon tecknar och målar och deltar 1951 som yngsta deltagare i Konstnärshusets utställning Utländska konstnärer i Sverige. Samma år börjar hon som specialelev på Konstfack i Stockholm och lär också känna den blivande nobelpristagaren Nelly Sachs, till vilken hon blir en nära vän. Författaren Sivar Arnér bor i samma hus som Nelly, de ses också ofta.

 

1954

Lenke blir svensk medborgare, gifter sig med Herman Abrahamsson. Deltar i utställningen Unga tecknare på Nationalmuseum.

 

1957

Studier vid Accademia di Belle Arte i Ravenna, Italien, för att lära sig den bysantinska mosaikens teknik. Deltar i utställningen Unga konstnärer i Rom.

 

1958

Undervisar i Kursverksamhetens regi i mosaik, målar med en grupp barn i Bagarmossen där hon bor. Skilsmässa från Herman Abrahamsson.

 

1959

Giftermål med Sivar Arnér.

 

1960

Första separatutställning hos Majalisa Bringert på Sturegalleriet, Stockholm. Resor till Amsterdam och Delft i Holland samt Sæby i Danmark, där hon sitter vid vattnet, målar och tecknar tång och gräs.

 

1961

Separatutställning på galleriet Nutida konst i Uppsala. En månad i Siena, Italien.

 

1962

Utställning på Galleri-54 i Göteborg, senare även 1964, 1973.

 

1963

Utställning på Gröna Paletten, Stockholm, senare även 1965, 1991.

1964

I samband med invigningen av Oxelösunds stadshus separatutställning där. Resor till Österrike, med besök vid faderns grav, och Split i Jugoslavien, där hon målar stenansikten av underliga stenar hon hittar på stranden.

 

1966

Sonen Elias föds.

 

1968

Utställning på galerie Burén, Stockholm, senare även 1970 och 1974, den sistnämnda kallad Inre.

 

1969

En månad med Sivar och Elias i Arma di Taggia, Italien, där de bor ovanför en stor tennisplan

 

1975

Utställning på galleri Anders Tornberg, Lund, senare även 1979.

 

1976

Retrospektiv utställning på Konstakademien, Stockholm, i urval av Carlo Derkert.

Invald till ledamot av Konstakademien.

Publicerar artikeln Jag i tidskriften Artes nr 3 1976.

 

1978

Utställning på Galerie Aronowitsch, senare även 1980, 1984 och 1991.

 

1979

Gör vandringsutställningen Tillsammans med Elias för Riksutställningar. Den visas i Skandinavien till 1989.

Intervjuas av Olle Eriksson för TV2, vilket leder till programmet Ett skrin fullt med samlade saker med Lenke Rothman och Olle Erikssons dotter Malin.

Deltar i och namnger samlingsutställningen 5 x 1000 år i regi av NUNSKU.

 

1980

Deltar i vandringsutställningen Nordiska kvinnor.

TV1 gör ett konstnärsporträtt av Lenke Rothman.

Scenografi till August Strindbergs Påsk på Dramatens stora scen, Stockholm.

Publicerar boken Quality of Life på Kalejdoskop förlag. Sune Nordgren kallar boken sin bestseller.

 

1981

Erhåller stipendium för ett års vistelse i New York för verksamhet i den svenska ateljén i PS1 i Long Island City. Gör där installationen Liv som tyg, Life as Cloth. Inbjuds att utställa hos Elise Meyer Inc Gallery West Broadway. Där visas bl.a. collagesviten Masters bestående av 45 konstkort sydda på handgjort papper. New York Times uppmärksammar utställningen. Inspelningarna för TV1 fortsätter i New York med bl a ett 50 minuters samtal mellan Lenke och Andy Warhol.  

 

1982

Deltar i utställningen Geologi i konsten på Riksmuseet i Stockholm.

Deltar på initiativ av Lars Nittve i Fem konstprojekt för Svenska Dagbladet.

 

 

 

1984

Publicerar tillsammans med fotografen Tana Ross boken OK OK NO NEW YORK, utgiven på Kalejdoskop förlag, Åhus.

Inbjudes som första svenska konstnär att vistas och arbeta på Djerassi Foundation, Woodside, Kalifornien.

 

1986

Separatutställning The Art of Lenke Rothman på Judah Magnes Museum, Berkeley, Kalifornien, vidare på Goldman Fine Arts Gallery, Washington DC, och The Jewish Quarter Inc. Gallery, Beverly Hills, Los Angeles.

Publicerar artikeln Måste du packa? om sitt möte med fotografen André Kertész i Artes nr. 5 1986.

 

1987

Separatutställningar: Jewish Museum, New York, Galleri Augusta, Sveaborg, Finland, Ernst Museum, Budapest, Ungern, Galleri Nyhagen, Orust, Sverige.

Arbetar två månader i Nordiskt Konstcentrums gästateljé i Bergen, Norge, och skriver på sin bok Regn.

 

1988

Publicerar i tidningen Grafiknytt nr 4-5 en artikel om Robert Blackburns Printmaking Workshop, New York, där hon i omgångar tryckt stora grafiska blad.

Publicerar i Artes nr 4 artikeln Livet måste ha en mening, men hur? om ett möte med Victor Frankl i Linköping.

Deltar på inbjudan av konferensens arrangör Dr. Elisabeth Maxwell i konferensen Remembering for the future i Oxford och London. I arkitekternas hus i London visas sviten There is a future for the man of freedom 1963.

Skriver 1988-89 kortare texter till det samlingsnamn hon gav och den logo hon gjort till Collagekollisioner för Expressen, redaktör Leif Zern.

 

1989

Tilldelas Inez Leanders pris till Framstående kvinnlig konstnär av Konstakademien i Stockholm.

Utställningen Yttringar av liv, Malmö konsthall.

Deltar i utställningen The Mindful Page, Contemporary Arts Museum, Houston, USA.

Skriver om Käthe Kollwitz i Grafiknytt nr 3-4.

 

1990

Yttringar av liv visas i Göteborgs konsthall.

Boken Regn utkommer på Bokförlaget Arena AB som erhåller Bonniers Förlags pris för årets bok.

 

1991

Erhåller Prins Eugen-medaljen För framstående konstnärlig gärning.

 

1993

Regn ges ut i pocketutgåva av En Bok För Alla.

Studerar traditionell tillverkning av handgjort papper i byn Imadate, Japan

Inför invigningen av Nobel Forum, Karolinska Institutet, arkitekt Johan Celsing, inköp av fem vävnader efter collage till Nelly Sachs dikter, utförda i samarbete med Handarbetets vänner och Edna Martin.

Erhåller Konstakademiens akvarellpris.

 

 

1995

Resa till Auschwitz för att utarbeta ett minnesmärke med stöd av Statens konstråd och med Etnografiska museet som villig mottagare.

Boken Lenke Rothman ges ut på Bokförlaget Arena med texter av Torsten Ekbom och Lenke själv och ett stort urval bilder.

Kyoto Journal, Japan, publicerar i sitt nr 29 på temat Word  8 sidor med tillhörande illustrationer ur boken Regn.

Separatutställning i Dalarnas museum, Falun.

 

1997

Sivar Arnér, född 1909, går bort.

 

1998

Utställning på Sotheby’s, Stockholm.

Invigning av Sveriges första minnesmärke över Raoul Wallenberg Att minnas den goda gärningen  i Sveriges riksdag. I samband med detta uppdrag möter Lenke ambassadör Jan Lundvik, som från år 2000 blir hennes livsledsagare.

 

1999

Utställning i Bror Hjorts Hus, Uppsala.

 

2000

Utställning på Historiska museet, Stockholm.

T.f. professor på HDK, Göteborg.

 

2001

Publicerar boken Stygn på Gidlunds bokförlag.

Utställning på Vänersborgs konsthall.

 

2002

Invigning av Spår – ett minnesmärke på Göteborgs konstmuseum.

Första sändningen av Stygn i Sveriges Radios teaterserie Vita nätter.

Bland många andra genom åren föreläsningen Ett konstnärskap utan konsult på Konstfack.

 

2003

Ställer ut på Moderna museet i serien Udda veckor med bl a nya verk från Azorerna samt intervju som spelas in och sänds under hela utställningen.

 

2004

Separatutställning på Mora kulturhus.

 

2005

Två månaders vistelse i Carl Larsons ateljé i Grez-sur-Loing, Frankrike.

Deltar i samlingsutställningen Konstfeminism som visas på Dunkers kulturhus, Helsingborg, Liljevalchs konsthall, Stockholm, Hälsinglands museum, Hudiksvall, och Göteborgs konstmuseum.

 

2007

Mellan Fågel Blå och Freuds soffa, grafikutställning i Lidingö konsthall, stadshuset.

 

2008

Utställningen Gåvor på Dunkers kulturhus, Helsingborg.

Lenke Rothman går bort den 27 november efter en tids sjukdom i akut myeloisk leukemi.

 

 

Kortare sammanfattning av Lenke Rothmans arbeten:

 

Böcker:

Quality of Life, 1980.

 

OK OK NO NEW YORK, 1984.

 

Regn, 1990.

 

Texten Stygn, 2000.

 

Offentliga arbeten i urval:

Kring en röd stuga, Regeringskansliet.

 

Åtta gestalter i olika roller, skepnader och belägenheter, Uppsala Universitet.

 

Att minnas den goda gärningen - Ett Minnesmärke över Raoul Wallenberg, Riksdagshuset.

 

När freden kom, Riksdagshuset.

 

Gränsbild mellan mörkt och ljust, Nobel Forum, Karolinska Institutet.

 

Kulturklänningen, Rudbecklaboratoriet, Uppsala.

 

När du är inne i ditt hus och när du på vägen vandrar eller Regn, med citat ur en bön i Judiska Försam­lingens nya begravrnngskapell i Enskede.

 

Utbildning m m

Konstfackskolans avdelning för måleri, 1951-1955.

 

Accademia di belli Arti, Ravenna, för att tillägna sig den bysantinska mosaikens tekniker, 1957-58.

 

Vistats i en handpappersverkstad i Japan 1993.

 

Svensk gästkonstnär på P.S.i. i New York 1981.

 

Artist in residence på Djerassi Foundation Woodside Kalifornien 1985.

 

Gästkonstnär på Nordiskt Konstcentrums gästateljé i Sveaborg, Finland och Bergen, Norge, 1985.

 

Utställningar:

Separatutställningar sedan 1960 på museer och gallerier i Sverige och utomlands. Stor retrospektiv utstälinirg på Konstakademien i Stockholm 1976, då hon blev invald som ledamot i Konstakademien.

 

TV-produktioner:

Ett skrin fullt med samlade saker, TV program under en vecka får barn och vuxna i SVT 1979.

 

Konstnärsporträtt 1981 i SVT som följs upp i New York, då även ett samtal mellan Andy Warhol och Lenke Rothman spelas in.

 

Scenografi:

Strindbergs Påsk Dramatens stora scen 1981, regissör Donya Feuer.

 

Illustrationer:

En lång rad illustrationer och bokomslag bl a till böcker av maken Sivar Arnér, Mira Teeman, Nelly

Sachs, Margareta Ekström, Zenia Larsson, Viveca Lindfors.

 

Undervisning:

Har undervisat barn och vuxna inom Kursverksamheten i Stockholm, varit vikarierande professor

på Konstakademien, samt 1999-2000 tf professor på Högskolan för Design och Konsthantverk

(HDK) i Göteborg.

 

Representation:

Bl a Moderna Museet och Nationalmuseum i Stockholm, Borås Konstmuseum, Linköpings Konst­museum, Göteborgs Konstmuseum samt museer och privata samlingar i Sverige och utomlands.

 

Utmärkelser.

Bl a Prins Eugén-medaljen för framstående konstnärlig gärning 1991.